Sova3D Oy toimitti 3D-ratkaisun Hyvinkään Sveitsin arkkitehtuurikilpailun toteuttamiseen Internetissä. Projekti oli osa hallituksen KIRAdigi-kärkihanketta. Ratkaisu on hyödynnettävissä jatkossa myös muissa arkkitehtuurikilpailuissa.
Projekti koostui neljästä vaiheesta:
1. Lähtötiedon tuottaminen Lähtötieto tuotettin yksinkertaisella UAV-kopterilla kuvaamalla kilpailualue syksyllä 2016. Valokuvista tuotettiin fotogrametrisella menetelmällä rgb-värjätty pistepilvi. Kuvauksen ja pistepilven tuotti Sova3D Oy:n kumppanina 3point Oy. Aineisto georeferoitiin ja sijoitettiin maantieteellisesti oikeaan kohtaan. Kaupungin ympäristömallia myös laajennettiin Maanmittauslaitoksen pistepilviaineistoa hyödyntäen. Työssä käytettiin Terrasolid Oy:n ohjelmistoa, joka tuotti automaattisesti LOD 2 rakennukset ympäristöstä. Sova3D Oy tuotti ratkaisusta yksinkertaistetun WEB-käyttöliittymän Hyvinkään kaupungille. Käyttöliittymään jätettiin vain oleelliset työkalut. (Lähtötiedon kerääminen oli myös osa viereisen hotellihankkeen kehittämistä, eikä siltäosin kuulunut osaksi KIRAdigi-hankkeeseen). 2. Kilpailuvaihe Kilpailuun oli ilmoittautunut 4 arkkitehtitoimistoa, joille kaikille luotiin oma eristetty toimintaympäristö oman ehdotuksen sovittamiseksi kilpailualueelle. Kilpailijat tuottivat omat suunnitelmat omalla CAD-järjestelmällään ja tallensivat aineistot OBJ-muotoon. OBJ-formaatti on avoin geometriaformaatti, jonka avulla myös tekstuurit voidaan siirtää osaksi ehdotusta. Kaikki kilpailijat onnistuivat sijoittamaan aineistot itsenäisesti kyhyen koulutuksen jälkeen suunnitelmiin. Osalla oli OBJ-mallin optimoinnin kanssa ongelmia, mutta saatiin ratkaistua ohjelmoimalla muutoksia palveluun. 3. Tuomarointi- ja kansalaisten kommentointi Kaikki neljä ehdotusta saatiin anonyymisti esille ja tuomaristo sekä kansalaiset pääsivät tutustumaan ehdotuksiin kilpailuajan umpeuduttua. Hyvinkään kaupunki teki perinteisen web-sivun, josta oli linkki jokaisen kilpailuehdotuksen 3D esitykseen. Kansalaisille luotiin "nastajuttu" kommentointityökalu, jolla jokaiseen ehdotukseen kansalaiset pystyivät sijoittamaan kommentteja ja peukuttamaan toisten antamia komentteja. Kommentit moderotiin ennen julkaisua. Hyvinkään kaupungin kilpailusihteerille tuotettiin myös perinteisempi "kyselylomake", jonka vastukset kerättiin tietokantaan ja raportoitiin. Kansalaisten "nastat" saa päälle/pois itse kilpailuehdotuksista. 4. Julkaisu ja kaavoituksen pohja Kilpailu tuotti hyvän ratkaisun kaavatyön pohjaksi, jonka oli tehnyt arkkitehtitoimisto Anttila & Rusanen. Internet pohjainen 3D ratkaisu koettiin erittäin onnistuneeksi tavaksi toteuttaa kilpailu, erityisesti vuorovaikutuksen kautta saatiin paljon kommentteja kansalaisilta. Kilpailijat saivat 3D lähtötiedosta paremman käsityksen kilpailualueesta. Kilpailijat myös kertoivat joutuvansa tarkemmin suunnittelemaan kohteet, koska tämä ratkaisu mahdollistaa vapaan liikkumisen kaikkialla suunnitelmissa. Jatko Sova3D Oy tarjoaa ratkaisua kaikkien vastaavien arkkitehtuurikilpailujen alustaksi. Koska ratkaisu on jo toteutettu, hintakin on nyt hyvin kohtuullinen. Sama ratkaisu toimii pienin muutoksin myös kaikkien kaavaprojektien julkaisussa ja kansalaispalautteen keräämisessä. Silloin voidaan palautekanavaa vielä laajentaa chat-laajennuksella, jolloin kaavoittajan edustaja voi olla paikalla ja esitellä projektia omalta nettiselaimelta kaikille halukkaille paikalle tulleille. Myös lähtötiedon mittausta voidaan tuottaa yhdessä Sova3D Oy:n yhteistyökumppaneiden kanssa. Kesä onkin parasta kuvausaikaa tulevien hankkeiden tallentamiseen. Lisätietoa: www.sova3d.fi
1 Comment
|
AuthorPetri Kokko, Archives
March 2021
Categories |